Vraag en antwoord
Vraag en antwoord
Over het gebouw en de vereniging
Hoe dien ik een reparatieverzoek in?
Lekkende kraan, verstopte riolering of ander ongemak in je appartement?
Zie de pagina Reparatieverzoek
Voor storingen of mankementen aan het gebouw of de gemeenschappelijke ruimtes zoals een niet sluitende deur, problemen met de lift of een lekkage in de hal of trappenhuis, kun je contact opnemen met de huismeester
Wat is de Vereniging van Eigenaars (VvE)?
VvE staat voor Vereniging van Eigenaars. Het is een vereniging waarvan alle eigenaren van de appartementen in het het Pisastaete complex in ‘s-Hertogenbosch verplicht lid zijn.
Er zijn in ons gebouw 72 appartementen waarvan er 57 in handen zijn van de commerciële verhuurder Vesteda. De overige 15 appartementen zijn eigendom van individuele eigenaren, waarvan er 3 hun woning permanent verhuren.
De VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van gezamenlijke ruimtes en zaken zoals het dak, de lift, de trappenhuizen en de buitenkant van het pand. Ook is de VvE verantwoordelijk voor het beheer van de financiën en het opstellen van een meerjarenonderhoudsplan (MJOP).
De VvE vergadert minimaal een keer per jaar en er wordt dan gestemd over belangrijke beslissingen zoals verbouwingen, onderhoud of investeringen.
Een belangrijke doelstelling van de VvE Pisastaete is zorgen voor een prettig en duurzaam woonklimaat voor alle bewoners.
Is er ook een vereniging van huurders?
In Pisastaete wonen zowel eigenaar-bewoners als huurders. Zij worden vertegenwoordigd door twee verschillende verenigingen: de Vereniging van Eigenaars (VvE) en de Huurdersbelangenvereniging (HBV).
Meer uitleg over de rollen, verantwoordelijkheden en samenwerking van beide verenigingen vindt je op de aparte informatiepagina op deze site.
Huurders van Vesteda kunnen zich desgewenst aansluiten bij de HBV. Zie hiervoor het betreffende publicatiebord bij de lift in de centrale hal.
Wat doet het bestuur van de VvE?
Het bestuur van de VvE voert de besluiten van de vergadering van eigenaars uit. En treedt op als algemeen vertegenwoordiger van de VvE. De bevoegdheden van het bestuur staan in de wet, de splitsingsakte en het huishoudelijk reglement.
Het bestuur neemt zelf geen besluiten. Behalve als het bijvoorbeeld gaat om dringende zaken, zoals lekkage of kortsluiting. Dan is directe actie vereist en kan het bestuur zonder overleg opdracht tot reparatie geven. De reparatie mag dan niet meer kosten dan een vastgesteld bedrag. De hoogte van dit bedrag is in de splitsingsakte of door de vergadering bepaald.
Het bestuur heeft verschillende taken. Dit zijn o.a.:
- Beleggen en notuleren van vergaderingen.
- Uitvoeren van de door de vergadering genomen besluiten, of toezien daarop.
- Informeren van bewoners (eigenaren en huurders) over geplande onderhouds- en beheerwerkzaamheden.
- Opstellen van de jaarrekening en begroting voor het komende jaar.
- Op (laten) stellen van een Meer Jaren Onderhoudsplan (MJOP)
- Berekenen van de eigenaarsbijdragen aan de hand van de begroting.
- Incasseren van de bijdragen van de eigenaars.
- Sluiten van overeenkomsten namens de vereniging, bijvoorbeeld met onderhoudsbedrijven.
- Informatie geven aan de notaris, bijvoorbeeld over de achterstallige bijdragen en de omvang van het reservefonds bij de aan- of verkoop van een appartement.
- Toezien op een correcte naleving van de wet en reglementen.
- Toezien op het nakomen van de rechten en plichten door de eigenaars.
Het bestuur van VvE Pisastaete heeft een deel van deze taken uitbesteed aan Schep Vastgoedmanagers . Het bestuur wordt ondersteund door een technische commissie, een kascommissie en de huismeester.
Wat doet de huismeester?
De rol van huismeester is nieuw in ons complex.
Onze huismeester is een medebewoner die als vrijwilliger bereid is gemiddeld enkele uren per week het VvE bestuur te helpen bij het in stand houden en verbeteren van het woonklimaat voor alle bewoners (huurders en bewoners-eigenaars).
Hoe zit het met het onderhoud aan het gebouw?
Welke huisregels gelden er in het Pisastaete complex?
Om op een goede en prettige manier samen te leven in één gebouw, zijn afspraken en regels nodig.
Alle bewoners (dus eigenaars en huurders) van Pisastaete dienen zich dan ook te houden aan de huisregels zoals opgesteld in het huishoudelijk reglement van de VvE,
Het huishoudelijk reglement vindt je elders op deze website.
Van bewoners wordt verwacht dat zij deze regels kennen. Op die manier werken we allen samen aan een prettig woonklimaat voor alle bewoners.
Hoe meld ik overlast?
Overlast binnen of buiten het gebouw?
- Is de situatie levensbedreigend? Bel dan onmiddellijk 112.
- Overlast melden die nu aan de gang is? Geef het door aan virtuele agent Wout via deze link (de knop rechts onderop de pagina), of bel met 0900-8844.
Overlast door een andere bewoner?
Of je nu huurt of een woning gekocht hebt, overlast door medebewoners kan altijd voorkomen.
Bij een huurwoning, zoals die van Vesteda, treedt de verhuurder hier meestal tegen op (bijvoorbeeld met bemiddeling of een gedragsaanwijzing). Neem in dat geval contact op met Vesteda.
Gaat het om een particulier verhuurde woning? Dan kan de VvE wellicht bemiddelen. Neem dan even contact op.
Betreft het een koopwoning met eigen bewoning, dan wordt de gemeente vaak benaderd om de overlast aan te pakken. Meer informatie hierover via het bestuur van de VvE.
Staat je vraag er niet bij? Mail ons dan met je vraag. Je krijgt dan zo spoedig mogelijk antwoord. Als je vraag relevant is voor bewoners, kunnen we je vraag en het antwoord opnemen in deze lijst.
Over de website
Voor wie is deze website?
Deze website is bedoeld als informatiebron voor de bewoners van ons appartementencomplex Pisastaete in Den Bosch. Maar iedereen met een gezonde belangstelling in het wel en wee van ons gebouw en haar bewoners is natuurlijk ook van harte welkom.
Op deze site vind je de laatste informatie over voorgenomen beheer- en onderhoudswerkzaamheden, maar ook een heleboel andere wetenswaardigheden over ons gebouw en de omgeving.
Wil je ook gebruik maken van onze Berichtenservice? Met de Berichtenservice blijf je op de hoogte van werkzaamheden in ons gebouw. Je moet dan wel bewoner zijn (huurder of eigenaar) of medewerker van Vesteda of Schep Vastgoedmanagement.
Ben je nieuw in ons gebouw of verhuis je binnenkort naar Pisastaete? Welkom! Het is leuk wonen in Pisastaete, maar lees dan ook vooral nog eens even de huisregels door.
Deze website is een initiatief van de Vereniging van Eigenaars Pisastaete
Wat is de Berichtenservice?
Door de gebouwenbeheerder, de technische commissie, de huismeester en het VvE bestuur worden regelmatig nieuwe berichten geplaatst op deze website.
Berichten over reparatie-, onderhouds- of schoonmaakwerkzaamheden in of rond ons gebouw.
Als je je hebt aangemeld voor onze Berichtenservice, dan ontvang je eenmaal per week op vrijdag een mail met een selectie van deze berichten. Is er in een bepaalde week niets nieuws te melden, dan krijg je uiteraard geen mail.
Daarnaast ontvang je bij dringende mededelingen (bijv. lift buiten gebruik, water afgesloten enz.) nog dezelfde dag een berichtje in je mailbox.
Zo blijf je op de hoogte en hoef je niet telkens deze website te controleren op nieuwe berichten.
De Berichtenservice is uitsluitend beschikbaar voor bewoners van Pisastaete (eigenaars en huurders) en medewerkers van Vesteda en Schep Vastgoedmanagement.
Hoe meld ik me aan voor de Berichtenservice?
Aanmelden doe je op de aanmeldpagina
Vul de gegevens in en klik op de knop “Aanmelden”.
De webmaster van deze site kan een aanvraag weigeren of de service stopzetten als er twijfel is over de inschrijving. Bijvoorbeeld bij een aanvraag waarbij niet of onvoldoende duidelijk is of het een inschrijving door een bewoner betreft of als de betreffende bewoner inmiddels is verhuisd.
Vervallen berichten kun je nog terugvinden in ons archief
Ik heb me opgegeven voor de Berichtenservice, maar krijg geen mail. Wat nu?
Je hebt je opgegeven voor de Berichtenservice, maar je krijgt geen mailtjes.
Dat is vervelend.
Mogelijke oorzaken en oplossingen:
- Na het invullen en versturen van het formulier op de website de website, ontvang je eerst een bevestigingsverzoek. Klik op de groene knop in het mailtje. Anders ben je wel aangemeld, maar nog niet geabonneerd.
Pas nadat je op de knop “Bevestig je inschrijving” hebt gedrukt, is het aanmeldproces afgerond en ontvang je voortaan de mailtjes van de Berichtenservice. Deze extra stap is nodig om te voorkomen dat onze mailbox volloopt met ongewenste mail.
Heb je het mailtje met de kop “Bevestig je inschrijving!” niet ontvangen, check dan nog even je eigen spambox. Zie ook hieronder.
- Komen de mailtjes van @pisastaete in je spambox? Vanuit de VvE Pisastaete hebben wij een zo veilig mogelijke mailomgeving gecreëerd.
Normaal gesproken komen mailberichten vanaf onze site (met afzender info@pisastaete.nl) dan ook gewoon zonder problemen in je berichten Inbox.
Toch gaat het soms fout. Bijvoorbeeld bij sommige Outlook of Hotmail accounts loopt dit niet altijd even goed.
Vaak ligt het aan de instellingen van je e-mailclient. De eenvoudigste oplossing is dan om het adres info@pisastaete.nl toe te voegen aan de lijst met veilige mailadressen in je mailaccount. Hoe je dat doet hangt af van welke de e-mailclient je gebruikt. Kijk hier voor Outlook, Gmail en Ziggo accounts.
- Gaat het dan nog steeds niet goed? Neem dan even contact met ons op.
Ik heb een fout ontdekt op deze website
Oeps…
Heb je een fout, tegenstrijdigheid of onduidelijkheid ontdekt? Of mis je bepaalde onderwerpen op deze site? Staat er ergens een foutieve link?
Het blijft allemaal mensenwerk en foutjes kunnen er zo maar insluipen. Vandaar ook onze Disclaimer.
Maar als je iets bent tegengekomen op de site dat niet klopt of onduidelijk is, of als je bepaalde onderwerpen mist op deze site, laat het ons dan even weten.
Dan kunnen we de informatie op deze site steeds een stukje beter maken.
Over de brandveiligheidsregels
Waarom zijn er per 2025 nieuwe brandveiligheidsregels ingevoerd?
De nieuwe regels zijn bedoeld om de veiligheid van alle bewoners te waarborgen. Door vluchtroutes vrij te houden, kunnen mensen bij een calamiteit snel en veilig het gebouw verlaten.
In Nederland hebben enkele ernstige flatbranden in de afgelopen jaren laten zien hoe gevaarlijk geblokkeerde vluchtroutes en brandbare objecten in gemeenschappelijke ruimtes kunnen zijn. In Rotterdam (2022) eiste een flatbrand meerdere levens, mede doordat vluchtroutes niet goed bereikbaar waren. In Oosterhout (2023) verspreidde een brand zich razendsnel door brandbare materialen in gangen en op balkons. Zulke incidenten onderstrepen het belang van strikte naleving van brandveiligheidsregels om risico’s op een fatale afloop te voorkomen.
Wat mag ik NIET meer plaatsen in de gemeenschappelijke ruimtes?
Niet meer toegestaan zijn:
- Meubels: Geheel of gedeeltelijk van brandbaar materiaal, zoals hout of kunststof, en meubels die de doorgang belemmeren. Ook een brandbare inhoud van kasten is niet toegestaan. Bijvoorbeeld:
◦ Een metalen kast mag géén brandbare spullen bevatten.
◦ Een stenen of metalen tafel of stoel met houten of kunststof onderdelen is verboden. - Decoraties van brandbare stoffen: Bijvoorbeeld stoffen kleden, kunstplanten of andere decoraties die vlam kunnen vatten. Denk ana de Kerstboom!
- (Elektrische) fietsen, rollators en scootmobielen: Deze mogen niet worden geplaatst in gangen of hallen vanwege het verhoogde brandrisico.
- Afval, kratten en andere losse voorwerpen: Dit omvat alle materialen die de doorgang kunnen blokkeren of brandgevaar opleveren.
- Grote planten of decoraties in gangen en hallen: Dit geldt ook voor plantenbakken van brandbare materialen.
- Brandbare ruilspullen op het bankje in de hal: Het plaatsen van voorwerpen die vlam kunnen vatten is niet langer toegestaan.
Gebruik je gezond verstand: Alles wat kan branden, smeulen of rook kan verspreiden, is verboden in de gangen en gemeenschappelijke ruimtes.
Wat mag ik WEL plaatsen of ophangen?
Om de veiligheid in ons gebouw te waarborgen, zijn alleen de volgende objecten toegestaan in gangen, lifthallen en andere gemeenschappelijke ruimtes:
- Meubilair of decoratie volledig van metaal, steen of glas.
- Bewegwijzering en informatieobjecten: De bestaande informatieborden in de hal en gang naar de bergingen mogen blijven hangen.
- Foto’s of schilderijen bij de ingang van een woning: Maximaal 0,5 m² (bijv. 70×70 cm of 50×100 cm). Dit geldt voor de totale toegestane oppervlakte per woning.
- Een deurmat bij de ingang van een woning: Maximaal 0,5 m², dezelfde afmetingen als hierboven.
Hoe breed moet een vluchtroute minimaal zijn?
Een vluchtroute moet minimaal 0,85 meter breed blijven, ook als de toegestane objecten aanwezig zijn. Dit zorgt ervoor dat mensen zich bij een calamiteit snel kunnen verplaatsen.
Hoe zit het met de vloerbedekking in ons gebouw?
In de lifthallen en bewonersgangen binnen ons complex liggen Desso Essence tapijttegels. Deze tapijttegels hebben een Brandklasse Bfl-S1, wat betekent dat ze niet bijdragen aan het ontstaan van brand en een minimale rookontwikkeling hebben in geval van brand (S1). Dit maakt de vloerbedekking zeer geschikt en veilig volgens de brandveiligheidseisen.
Volgens het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) wordt tapijt beschouwd als ‘aankleding’. Artikel 6.14 van het Bbl schrijft voor dat aankleding in besloten ruimtes geen brandgevaar mag opleveren. Daarbij wordt verwezen naar eisen die zijn vastgelegd in de paragrafen over brandklassen. Voor tapijt in inpandige gangen geldt meestal brandklasse Cfl als minimale norm. De tapijttegels in Pisastaete voldoen hier ruimschoots aan met hun hogere classificatie Bfl-S1.
Wanneer tapijt tevens dient om te voldoen aan geluidseisen, wordt het als constructieonderdeel beschouwd. In dat geval gelden dezelfde brandklasse-eisen, die ook met deze tapijttegels worden gehaald.
Onze vloerbedekking voldoet dus volledig aan de regelgeving en draagt bij aan zowel veiligheid als comfort in ons gebouw.
Wat gebeurt er als ik me niet aan de regels houd?
Het is in ieders belang dat de veiligheidsregels worden nageleefd. Niet-toegestane objecten, zoals brandbare meubels, planten of andere decoraties in gangen en gemeenschappelijke ruimtes, vormen een risico voor de veiligheid van alle bewoners.
Wanneer dergelijke voorwerpen worden aangetroffen, wordt de bewoner vriendelijk, maar dringend verzocht deze zelf te verwijderen. Mocht dit niet binnen een redelijke termijn gebeuren, of als de bewoner hiertoe niet in staat is, dan worden de objecten verwijderd door de VvE. De kosten voor deze verwijdering worden in dat geval doorberekend aan de betreffende bewoner.
Wij hopen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, zodat maatregelen als deze niet nodig zullen zijn. Samen zorgen we voor een veilige en prettige woonomgeving!
Kunnen we nog steeds gezelligheid creëren in onze gemeenschappelijke ruimtes?
Jazeker! We zoeken actief naar creatieve oplossingen die zowel veiligheid als sfeer waarborgen. Bewoners worden van harte uitgenodigd mee te denken over alternatieve decoratie-ideeën. Zie de berichten hierover op deze website.
Wie is verantwoordelijk voor het handhaven van deze regels?
Het VvE-bestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor het naleven en handhaven van dit beleid. Samen met Vesteda zorgt het bestuur voor een veilige en conforme uitvoering van de regels.
Indien nodig wordt ondersteuning ingeroepen van het bevoegd gezag, zoals de brandweer, gemeente of politie. Dit is in lijn met artikel 6.4 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl), dat een specifieke zorgplicht voorschrijft voor brandveiligheid in wooncomplexen.
Waar kan ik meer informatie vinden over dit onderwerp?
- Brandweer
- Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
- Besluit bouwwerken leefomgeving (overheid.nl)
Weet je niet zeker of een meubelstuk of decoratie in de gang of bij je woning toegestaan is? Neem dan gerust contact op met het bestuur van de VvE of je verhuurder. Wij helpen je graag verder.